O Pedrouzo, Santiago de Compostela

2 oktober 2017 - Santiago de Compostela, Spanje

HoiHoi,     IK BEN ER!!!!                             Ja, en dan is het zover, maandag 2-10-2017 om 12.30 uur ben ik aangekomen in Santiago. Na nog een route van 20 km kwamen we met onze groep van het laatste hostel aan. Prachtig weer, 28 graden, zweet overal en dan blijkt de halve kathedraal in de stijgers te staan. Schijnbaar al jaren!!!. We hebben in de kerk Jacobus omarmd, want dan is je reis pas echt ten einde en we hebben anderhalf uur in de rij gestaan om onze Compostela op te halen. Dat is het bewijs dat je gelopen hebt.   Toch was het mooi om eindelijk op de bestemming te zijn, maar ook raar, want het is klaar. Mijn reis is hier ten einde gekomen. 799 km gelopen, dwars door Noord-Spanje, over de  pyreneeen. s'Avonds naar de Pelgrimsdienst geweest. Er werd prachtig gezongen. Verder versta je er niks van, alles in t' Spaans. We hadden echter veel geluk. Een grote groep 'wandelaars' uit Honkong had de 300 euro betaald om het wierookvat te laten slingeren. Dat komt niet vaak voor, maar wij hebben het gezien. Je mag in de kerk niet filmen, maar iedereen deed het, ik ook!      Maar het is voorbij, ik heb vele mooie, grappige, lieve en droevige verhalen gehoord. Met vele mensen uit allerlei landen gepraat. Ik heb gelachen, maar ben ook door diepe dalen gegaan. Een ding weet ik zeker, ik ben een heel gelukkig mens. Ik heb 2 kinderen, die inmiddels verstandige volwassenen geworden zijn. Die weten wat ze willen, voor hun mening durven uit komen en respect hebben voor anderen. Maxime, Serge (en David) Ik hou van jullie. Pa en Elly, tja pa, ik weet niet of je begreep waarom ik dit wilde, maar Elly, bedankt voor alle steun en lieve woorden bij mijn blog. Pa en Ma,' je moet doen wat je niet laten kunt' was wat je zei Ma. Zelf zou je dit nooit gedaan hebben. Pa, jij had dit wel graag gedaan, maar je had de tijd niet mee. Ik hoop voor jullie dat je nog vele jaren samen in Breskens zult wonen.( goede keuze trouwens). En dan natuurlijk Jacco, liefde van mijn leven. Bedankt dat je altijd achter me hebt gestaan, me gesteund hebt in wat ik wilde, ook al betekende dat, dat je 5 weken thuis alles alleen moest regelen. Ik hou van je. Alle vrienden en bekenden die op welke manier dan ook me met lieve berichten vooruit geduwd hebben, bedankt. Dames/heer van de huishoudelijke dienst, maandag 23 oktober ben ik er weer. Eerst nog weekje vakantie en daarna dagje bruidsmode shoppen met mijn dochter. Die gaat namelijk op 6-7-18 trouwen met haar grote liefde. Dat brengt me trouwens op punt 4 van wat onmisbaar bleek tijdens de camino. Dat was nl. een Riem!!! Ik ben afgevallen!!! En dat is dan tevens mijn volgende project. Nog meer afvallen zodat ik volgend jaar zonder vetrollen in een mooi jurkje pas!!     Iedereen bedankt voor het lezen van mijn gezwam.  Believe you can & you're halfway there!!                       Adios.     Petra.

1. Saskia Reijnders:
    Diepe buiging! GEWELDIG!
  2. Eis Maljaars:
    3 oktober 2017
    Een felicitatie waard wat een prestatie zoveel km. lopen.
    Geniet van je vakantie en tot de 23 ste
  3. Jack Cornelis:
    3 oktober 2017
    Wat een ervaring! Trouwens, je moet een boek gaan schrijven ofzo. Leest lekker weg, dat 'gezwam' van jou!
  4. Maxime:
    3 oktober 2017
    Best ontroerend hoor mama!
    Maar we zijn allemaal trots op je
  5. Elly le Grand:
    3 oktober 2017
    Dank je voor je lieve woorden. Die van ons waren absoluut gemeend. Chapeau!! En tot over een dag of 12. Pa en Elly
  6. Bianca:
    3 oktober 2017
    Geweldig Petra,een droom komt uit!! Je bent er dus niemand pakt dit jou nog af!!
  7. Wendy:
    4 oktober 2017
    Proficiat petra....wauw...you you did it...hier mag je echt trots op zijn..een belevenis die niemand van je afpakt en die je voor altyd bij je hebt....grt wendy en jan....Veel plezier op Tenerife👍👍👍
  8. Luck Heijboer:
    4 oktober 2017
    Prachtige prestatie Petra, je hebt het toch maar effe geflikt.
  9. Kitty van de Velde:
    4 oktober 2017
    Echt een top prestatie! Respect!!!! Leuk dat we mee konden lezen met je! Nu genieten van jullie vakantie samen!!! Tot binnenkort!
  10. Marian:
    4 oktober 2017
    Top.top. top! Geweldig Petra! We gaan je belevenissen missen! Nu nog lekker genieten van je vakantie! Tot ziens, bruin en slank!
  11. Emmie:
    5 oktober 2017
    Tada! Gelukt! Mooi! Gefeliciteerd! In the pocket!
    Mooie reflectie...
  12. Jacqueline Blaakman:
    In één woord...***SUPER***
    Wat een prestatie, petje af voor jou Petra! Ooit hoop ik van jou ervaring gebruik te mogen maken.
    Voor nu, geniet maar lekker van je welverdiende vakantie je kilo's minder, altijd fijn:) en vergeet niet waarom je ook alweer gelopen hebt. ***SUPER***
  13. Leny:
    6 oktober 2017
    GEFELICITEERD, goed gedaan en fijne vakantie!
  14. Mia Luteijn:
    6 oktober 2017
    Proficiat Petra, echt goed van je. Nog een hele fijne vakantie toegewenst.
  15. Peter:
    7 oktober 2017
    Gefeliciteerd, wat een geweldige prestatie! Fijn je hebt vakantie nu en voor straks een goede reis terug naar Bresjes!
  16. Anita:
    8 oktober 2017
    Dikke proficiat Petra. Wat een prestatie. Hopen je gauw weer te zien in Bresjes.
    En voor volgend jaar: eerst afspreken voor de feestjurk en daarna weer Lange Strange.
    Dat is voor jou slechts een makkie!
    Xieje gauw!